Nationale Anti-klaagweek

Het Anti-klaagboek - Cover

Let op: voor de Nationale Anti-klaagweek (1 t/m 7 september) Actie, Zelftest en meer scroll naar beneden!

Volg de Nationale Anti-klaagweek op twitter onder hashtag #antiklaagweek.

Helemaal onderaan deze pagina kun je reageren!

Beste mensen,

Vorig jaar viel mijn oog op het volgende persbericht:

“Nationale Irritatieweek […]

De dag van de secretaresse, de week van de lentekriebels, de dag van de cateringmedewerker… Irritant hè, deze wildgroei aan Dagen en Weken?

Het zou zomaar een inzending kunnen zijn voor de Nationale Irritatieweek. Tijdens deze week (21 t/m 28 juni 2011) krijgt iedere Nederlander de kans om ongegeneerd zijn of haar grootste irritaties te uiten op Twitter en Facebook. Uitgeverij L.J. Veen en Maartje Fleur, auteur van het boek “Irritant – Al je dagelijkse ergernissen” bieden een luisterend oor en stellen aan het einde van de week de IrriStand op: de topvijf van allergrootste irritaties van Nederland. In de Nationale Irritatieweek vind je hier iedere dag een tussenstand” (Bron: Uitgeverij LJ Veen)

Ze hadden zich de moeite kunnen besparen want de Top-10 van populaire klaagonderwerpen in Nederland is er al! Lees het Anti-klaagboek (Hoofdstuk 1 Bladzijde 33 e.v.) of lees Bart’s Blog “Met anti-klaagstomheid geslagen“.

Als tegenresultaat is er nu een lijst van “anti-irritaties”, de ware kunst van het anti-klagen:

Anti-irritaties en de kunst van het anti-klagen 24-6-2011

En, het kon natuurlijk niet uitblijven, er is nu ook de Nationale Anti-klaagweek: 1 t/m 7 september! Yahoo!

De Nationale Anti-klaagweek wordt gesponsord door het anti-klaaglied:

Het anti-klaaglied is nu al meer dan 9000 keer bekeken op YouTube!

De Nationale Anti-klaagweek komt met vijf activiteiten:

1. Win een Anti-klaagboek

Verzin een originele anti-klacht (iets positiefs, iets leuks, iets complimenteus, iets aardigs) om je zeurende collega (en jezelf!) een positief gevoel te geven en maak kans op één van de drie te verloten anti-klaagboeken!

Geef je reactie hieronder!

Lees voor inspiratie mijn weblog op www.managersonline.nl:

Vijf manieren om je zeurende collega ([en jezelf!] een goed gevoel te geven

2. Doe de Zelftest

Hoeveel klaag je zelf eigenlijk? Doe de Zelftest uit het Anti-klaagboek en sta eens stil bij jezelf! Klik hier:

Het Anti-klaagboek (c) Zelftest – Hoeveel klaag je zelf (1) 07-10-2011

Let op! Het is geen proefwerk! Het telt niet mee voor de overgang, spieken heeft geen zin en er zijn geen goede of foute antwoorden. Denk niet te lang na over iedere vraag; antwoord zo spontaan mogelijk. Bedenk: de uitslag is een momentopname. Begin met anti-klagen en doe de test over een paar maanden nog eens. Misschien verras je jezelf wel!

De scores van de zelftest vind je hier:

Het Anti-klaagboek (c) Zelftest – Hoeveel klaag je zelf (2) 07-10-2011

3. Bied weerstand aan de neiging het negatieve te benadrukken

Oefen jezelf in het onderdrukken van onze natuurlijke neiging om te negeren wat goed is of goed gaat en vervolgens de negatieve afwijking te benadrukken. Begin je klacht eens met iets moois, leuks, complimenteus of iets aardigs.

Lees voor inspiratie Bart’s Blog:

Onbewust klagen: het kan ook anders

4. Oefen jezelf in het (ultiem) anti-klagen

“Ben je wel eens naar een winkel teruggegaan alleen maar om te vertellen hoe tevreden je bent over het aangeschafte product? Heb je wel eens spontaan tegen iemand gezegd: ‘Goh, wat zie jij er goed uit vandaag, zeg!’ Ben je wel eens zomaar op de dj van je favoriete kroeg afgestapt om hem te vertellen dat hij altijd zo fijn draait? Wanneer heb je voor het laatst een vuilnisman of schoonmaker verteld hoe belangrijk en zinvol je zijn werk vindt?” (Het Anti-klaagboek, hoofdstuk 1, blz. 50)

Doe eens gek: deel een spontaan, onzelfzuchtig compliment uit aan een verkoper, dienstverlener of zomaar, aan je collega of leidinggevende. Ultiem anti-klagen geeft niet alleen de ontvanger een goed gevoel; je wordt er zelf ook beter van!

Lees voor inspiratie Bart’s Blog:

Practice what you preach: ultiem anti-klagen

5. Schrijf je in voor een seminar van BlijvendBeklijven

Richard van Kray en Bart Flos bundelen hun krachten! Onder het pleonasme BlijvendBeklijven (‘U behoudt uw kennis; wij blijven daarnaar streven’) brengen zij de kracht van RefreshYourself (‘Sales vanuit je hart’ en ‘De beste coach ter wereld ben je zelf’) en van Anti-klaagboek en Anti-sleurboek bij elkaar. Dat wordt wat, met twee Brabanders op één podium! DAt mag je niet missen!

Meer weten over BlijvendBeklijven? Klik hier!

Volg de Nationale Anti-klaagweek op twitter onder hashtag #antiklaagweek.

Andere hashtags op twitter: #antiklagen #antiklaagboek #antiklaaglied #antiklaagseminar

Doe mee, win en bezin, doe de zelftest en laat je eens van de anti-klaagkant zien! ’t Is een kleine moeite en een groot plezier!

Ga naar het anti-klaagboek op www.bartflos.com

Ga naar het anti-klaaglied op YouTube

Ga naar twitter en volg Bart Flos en zijn anti-klaagboek

Ga terug naar de hoofdpagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *