De Google Score: the dark side verliest!

Anti-klagen scoort!
Als je vóór november 2010 in Google zocht op “het anti-klaagboek” of op “anti-klagen” dan kreeg je gewoon 0 (nul) hits. Het boek bestond niet en het begrip bestond al helemaal niet. Als je vandaag de dag gaat zoeken op hetzelfde thema dan vindt je onder “anti-klagen”, “anti-klaagboek”, “anti-klaaglied”, “anti-klaagseminar” en “anti-klaagweek” gezamenlijk ongeveer 55.000 hits. Dat is mooi! Bemoedigend ook dat een tot voor kort volstrekt onbekend thema zijn opwachting heeft gemaakt en steeds meer terrein verovert.

“Klagen” scoort hoger!
Maar ja, als je dan toch met Google bezig bent en je gaat eens kijken hoe het woord “klagen” scoort dan zakt je de moed in de schoenen: 31,7 miljoen hits! Dat is bijna 600 keer zoveel dan “anti-klagen”. Wow! Daar lijkt nog een boel werk aan de winkel. Helemaal eerlijk is dat vergelijk natuurlijk niet want “anti-klagen” bestaat uit twee deelwoorden en die moet je dus wel tussen aanhalings- en sluitingstekens Googlen, anders krijg je er 18,7 miljoen hits op en dat vertekent. Zonder die tekens gaat Google namelijk de deelwoorden zelf splitsen en wordt “klagen” ook stiekem meegeteld.

Worden we verleid door the dark side?
En toch is zo’n Google wedstrijdje best leuk. Wie gaat het winnen: the dark side of the bright side? Overheerst het sombere in cyberspace? Of hebben we gewoonweg niet in de gaten dat de zon wel degelijk schijnt tussen alle bits & bites en dat we deze gewoon moeten willen vinden?

Laat ik voor de gein eens een aantal ‘positieven’ en ‘negatieven’ door de Google Score halen. Ik kies voor deze proef een tiental, willekeurig gekozen woorden en ik voorzie ze zo eerlijk mogelijk van een antoniem. Het aantal hits is in miljoenen gesteld en het laatste getal is de verhouding “positief staat tot negatief”.

Daar gaat-ie:

Negatief (8,7) <—-> Positief (15,5) —> [1,8] (*)
Lelijk (4,3) <—-> Mooi (93,5) —> [21,7]
Onaardig (0,7) <—-> Aardig (13,2) —> [18,9]
Vervelend (10,4) <—-> Fijn (42,3) —> [4,1]
Droevig (3,3) <—-> Blij (54,7) —> [16,6]
Slecht (54,1) <—-> Goed (234,0) —> [4,3]
Kritiek (7,7) <—-> Compliment (107,0) —> [13,9]
Pessimist (8,1) <—-> Optimist (24,9) —> [3,1]
Halfleeg (0,3) <—-> Halfvol (0,6) —> [2,0]
Vrees (10,7) <—-> Hoop (117,0) —> [10,9]

Totaal 108,3 miljoen hits ‘negatief’ tegenover 702,7 miljoen hits ‘positief’. Oftewel: 6,5 keer zoveel positief als negatief!

(*) Dit getal betekent: ‘positief’ scoort [1,8] maal zoveel hits als ‘negatief’. Aantallen Google hits in miljoenen. Resultaat van een steekproef op dinsdag 21 juni 2011.

Wat mooi, wat fijn, wat goed!
Yahoo! Joepie! Over al deze gekozen woorden scoort het positieve ruim zes keer zo hoog in hits als het negatieve! Hoera! Er is nog hoop! Met al het geklaag in Nederland zou je verwachten dat de negatieve woorden de positieve zouden overwoekeren. Wat mooi dat dat niet zo is. Wat fijn dat cyberspace ons wat lijkt te vertellen over onze verborgen positieve aard. Wat goed dat die cyberzon schijnt! En wat interessant dat we intuïtief de neiging hebben te geloven dat het juist andersom is.

Uitdaging
Natuurlijk kun je kritische opmerkingen maken bij dit “onderzoek”. Is het wetenschappelijk verantwoord? Nou, nee. Valt er te discussiëren over de gekozen woorden en de antoniemen? Zeker wel. Zijn er meerdere betekenissen te verbinden aan deze woorden an sich? Beslist. Maar ik daag de muggenziftende lezer uit om een positief woord te vinden waarvan het (redelijk gekozen) antoniem hoger scoort in aantallen Google hits! Uit bovenstaand lijstje blijkt dat dit nog best enige moeite zal kosten. Geef gerust een reactie als je er één hebt gevonden; ik ben zeer benieuwd.

Hoop
Voor mij betekenen de kolommetjes hierboven dat er nog hoop is voor een klagende natie. Dat als we proberen om eens zes maal zo vaak complimenten te geven dan kritiek te leveren de zon bij ons zelf ook wat vaker naar binnen zou schijnen. Dat als we eens zes maal langer wachten voordat we onze klaagzang beginnen de kans groter wordt dat er iets positiefs uit komt. En dat we gerust zes maal langer mogen doen over het tellen van onze zegeningen. Want die hebben we genoeg. Om dat vast te stellen hebben we Google helemaal niet nodig.

Succes met anti-klagen!

 

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.