REFERENTIES

Auteur Bart Flos (2) - Het anti-klaagboek

[40] De  54e Anti-klaag Workshop bij het IFBD (Instititute For Business Development) in België werd weer uitstekend gewaardeerd door de deelnemers met een gemiddelde score van 8,6: 

Algemeen
Globale kwaliteit: 8,2
Praktijkgerichtheid: 8,3
Bruikbaarheid: 8,3

Documentatie
Inhoud: volledig, duidelijk, bruikbaar: 8,4

Interactiviteit
 Gelegenheid tot actieve deelname, bv oefeningen: 7,9

Tempo
Verdeling van de beschikbare tijd: 7,5

Effectiviteit
Stelt de opleiding u in staat het geleerde toe te passen: 8,5

Docent
Stijl: presentatie, empathie, dialoog: 9,3
Duidelijkheid en beheersing van de materie: 9,5
Algemene houding: 9,6

————————————————————————-

[39] De  21e Workshop Het perfecte project bij het IFBD (Instititute For Business Development) in België werd weer uitstekend gewaardeerd door de deelnemers met een gemiddelde score van 8,9: 

Algemeen
Globale kwaliteit: 8,7
Praktijkgerichtheid: 9,1
Bruikbaarheid: 9,1

Documentatie
Inhoud: volledig, duidelijk, bruikbaar: 8,6

Interactiviteit
 Gelegenheid tot actieve deelname, bv oefeningen: 7,0
(als gevolg van coronarestricties)

Tempo
Verdeling van de beschikbare tijd: 8,1

Effectiviteit
Stelt de opleiding u in staat het geleerde toe te passen: 8,9

Docent
Stijl: presentatie, empathie, dialoog: 9,3
Duidelijkheid en beheersing van de materie: 9,9
Algemene houding: 8,9

————————————————————————-

[38] Evaluatie van de midi-workshop Veranderen voor Gevorderden gecombineerd met Denktanken met Breinkracht op de bijeenkomst van de jongerenvereniging van DGMR in Den Haag:

Deze workshop werd als geheel beoordeeld met een 8,7
(Algemeen 8,7 | Inhoud 8,5 | Docent 8,8)

Omschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

Workshop Denktanken met Breinkracht - Brochure - Voorpagina JPEGGrappig, confronterend voor wie zich aangesproken voelt, leerzaam voor medewerkers als directie.

Geweldig, met veel energie gepresenteerd | Leuke en zinvolle middag!

Geen standaard workshop! Leuk en inspirerend.

Wat vind je de sterke punten uit het programma? 

Hoe je negatieve uitingen om kan zetten naar iets positiefs, dat negatief niet altijd negatief hoeft te zijn maar dat er ook een kern van waarheid in kan zitten en hoe je hiermee om kan gaan.

Workshop geeft goed inzicht in de kracht van een korte brainstorm: goed bruikbaar binnen ons werk.

Anders dan anders en daardoor blijft het beter hangen en zet het je ook echt aan het denken.

————————————————————————-

[37] Ook in Vlaanderen gaat het heel lekker met anti-prutsen gezien de resultaten van de Workshop Het perfecte project van het IFBD (Institute For Business Development) in België met een gemiddelde score van 8,2:

Het perfecte project - Front cover JPEGAlgemeen
Globale kwaliteit: 8,1
Praktijkgerichtheid: 7,7
Bruikbaarheid: 8,1

Documentatie
Inhoud: volledig, duidelijk, bruikbaar: 8,3

Interactiviteit
 Gelegenheid tot actieve deelname, bv oefeningen: 7,5

Tempo
Verdeling van de beschikbare tijd: 8,3

Effectiviteit
Stelt de opleiding u in staat het geleerde toe te passen: 8,2

Docent
Stijl: presentatie, empathie, dialoog: 8,4
Duidelijkheid en beheersing van de materie: 9,2
Algemene houding: 8,6

‘Heel enthousiaste trainer, inspirerend’

‘Bart heeft me met z’n enthousiasme meegenomen in zijn verhaal. Leuk!’

‘Heel dynamische manier om de materie te brengen. Heb zelf veel bijgeleerd’

‘Ook al bestaat het publiek uit mensen uit verschillende sectoren, toch wordt het heel bruikbaar/concreet weergegeven’

‘Bevlogen lesgever’

‘Uitstekende performance’

————————————————————————-

[36] Evaluatie van de midi-workshop De Kracht van Anti-klagen gecombineerd met Denktanken met Breinkracht op de personeelsdag van Slachtofferhulp Nederland in Utrecht:

Deze workshop werd als geheel beoordeeld met een 8,1
(Algemeen 8,1 | Inhoud 8,0 | Docent 8,3)

Het anti-klaagboek - Front cover JPEGOmschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

Zeer inspirerend! Verrassend. Energiek, humoristisch en leerzaam.
Met humor een boodschap overgebracht.
Aansluitend op onze ‘zorgen’ d.m.v. humor en inhoud gezamenlijk tot concrete en leuke dingen komen. 

Wat vind je de sterke punten uit het programma? 

De balans tussen inhoud en zelf aan de slag gaan. En humor is grote pluspunt! Veel inzichten verkregen over klagen en hoe daar mee om te gaan.

Het zeuren en zaniken in hele kleine dingen kan zitten en de snelheid van hoe problemen opgelost kunnen worden.

Het tweede deel, waarin we in groepjes creatieve ideeën moesten verzinnen [was] leerzaam, omdat je leert dat je met meerdere mensen in korte tijd tot creatieve oplossingen voor een probleem kunt komen.

————————————————————————-

[35] De 50e Anti-klaag Workshop bij het IFBD (Instititute For Business Development) in België werd uitstekend gewaardeerd door de deelnemers met een gemiddelde score van 9,2: 

Algemeen
Globale kwaliteit: 9,0
Praktijkgerichtheid: 8,8
Bruikbaarheid: 9,0

De Anti-klaag Workshop - (c) Bart Flos VeranderadviesDocumentatie
Inhoud: volledig, duidelijk, bruikbaar: 8,6

Interactiviteit
 Gelegenheid tot actieve deelname, bv oefeningen: 9,0

Tempo
Verdeling van de beschikbare tijd: 9,0

Effectiviteit
Stelt de opleiding u in staat het geleerde toe te passen: 8,8

Docent
Stijl: presentatie, empathie, dialoog: 10,0
Duidelijkheid en beheersing van de materie: 9,6
Algemene houding: 9,6

————————————————————————-

[34] De 13e Workshop Het perfecte project bij het AFBD (Academy For Business Development) in Utrecht werd uitstekend gewaardeerd door de deelnemers met een gemiddelde score van 9,0: 

Algemeen
Globale kwaliteit: 8,8
Praktijkgerichtheid: 8,9
Bruikbaarheid: 9,1

Documentatie
Inhoud: volledig, duidelijk, bruikbaar: 8,3

Interactiviteit
Gelegenheid tot actieve deelname, bv oefeningen: 7,3

Tempo
Verdeling van de beschikbare tijd: 8,4

Effectiviteit
Stelt de opleiding u in staat het geleerde toe te passen: 8,9

Docent
Stijl: presentatie, empathie, dialoog: 9,6
Duidelijkheid en beheersing van de materie: 9,7
Algemene houding: 9,7

————————————————————————-

[33] Evaluatie van de Masterclass Het Perfecte Project voor Managementboek op Landgoed De Horst in Driebergen:

Deze workshop werd als geheel beoordeeld met een 8,5
(Algemeen 8,5 | Inhoud 8,5 | Docent 8,6)

Het perfecte project - Front cover JPEGOmschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

Geweldig inspirerend, geen management theorieën maar gezond boerenverstand
Levendige dag die een nieuwe kijk geeft op dagelijkse projecten 

Inspirerende en boeiende kijk op de rol van de projectleider
Enerverend, motiverend 

Herkenbare vraagstukken oplossen met de mens als draaipunt

Wat vind je de sterke punten uit het programma? 

Bart vertelt uit eigen ervaring, maakt het sterk en geloofwaardig.

Praktische handvaten
Enthousiasme, brede visie, ruimte voor discussie 

Het gaat niet over projectmanagement 🙂 

Goede herkenbare voorbeelden. Gedreven door echter voorbeelden
Simpelheid

————————————————————————-

Ga terug naar boven.

[32] Evaluatie van de Anti-klaag Workshop inclusief Denktanken met Breinkracht© voor de afdelingen Productie resp. Onderhoud & Inspectie van de Waterleiding Maatschappij Limburg (WML) te Beegden (L):

Deze workshop werd als geheel beoordeeld met een 8,0
(Algemeen 7,9 | Inhoud 7,7 | Docent 8,3)

Anti-klaagboek Zadkine3 14-2-2011_184_Compr2Omschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

Echte binnenkomer, daar stond een man met passie!

Met verbazing je talenten bewonderd, en de snelheid waarin je tot resultaat kunt komen door de mensen zelf ! (zonder ook maar een keer iets te vergeten)

Op een leuke, soms grappige manier, zijn alle pijnpunten van de huidige manier van werken aan de orde gekomen.

Zinvolle workshop, gebracht op een manier zodat de aandacht van eenieder erbij blijft.

Ik vond het heel erg interessant en leerzaam.

Wat vind je de sterke punten uit het programma? 

Sterkste punt vond ik het aantonen van het feit dat de mens geneigd is om alleen de Het anti-klaagboek - Front cover JPEGnegatieve dingen te noemen en niet wat er wel goed gaat.
(Voorbeeld van Bart: ‘de aapjes kijken op terras’)

Dat het voor een ieder herkenbaar was. Ik weet zeker dat er mensen zijn die dachten dat ze in een spiegel keken. Ik hoop dat een ieder er ook iets mee gaat doen.
Dat er binnen 15 minuten zoveel aandachtspunten naar voren zijn gekomen.

De manier van presenteren | In kort tijdsbestek een groot aantal verbeterpunten

Dat er toch oplossingen zijn voor de problemen die [bij ons] spelen

De bevlogenheid van Bart, hij hield de mensen wel alert.

————————————————————————-

[31] De 17e Anti-klaag Workshop bij het IFBD (Instititute For Business Development) in België werd uitstekend gewaardeerd door de deelnemers met een gemiddelde score van 8,8: 

Algemeen
Globale kwaliteit: 8,9
Praktijkgerichtheid: 8,6
Bruikbaarheid: 8,8

De Anti-klaag Workshop - (c) Bart Flos VeranderadviesDocumentatie
Inhoud: volledig, duidelijk, bruikbaar: 8,9

Interactiviteit
 Gelegenheid tot actieve deelname, bv oefeningen: 8,3

Tempo
Verdeling van de beschikbare tijd: 8,8

Effectiviteit
Stelt de opleiding u in staat het geleerde toe te passen: 8,6

Docent
Stijl: presentatie, empathie, dialoog: 9,3
Duidelijkheid en beheersing van de materie: 9,3
Algemene houding: 9,3

————————————————————————-

[30] Evaluatie van de Anti-klaag Workshop en de Workshop Het Perfecte Project gecombineerd met Samenwerken-Ketendenken inclusief Denktanken met Breinkracht© voor het voltallige personeel resp. de aankomende projectleiders van Service Centrum MER te Heel (L):

Deze workshop werd als geheel beoordeeld met een 8,1
(Algemeen 8,1 | Inhoud 7,9 | Docent 8,3)

Anti-klaagboek Zadkine2 14-2-2011_180_compr2Omschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

Verrassend door de energieke presentator die met z’n humor en enthousiasme zijn publiek weet te boeien.

Eén zin? dan zet ik gewoon geen puntjes ertussen in: ik vond het vanaf het begin, toen je zomaar wat begon rond te kijken, “pakkend”, met humor typetjes neergezet, vaart, energiek

Boeiend en duidelijk gebracht.
De presentatie is op een ludieke manier gebracht zodat de aandacht geen seconde weggegleden is.

Wat vind je de sterke punten uit het programma? 

Herkenbare onderwerpen en voorbeelden. Tips die meteen toe te passen zijn op de werkvloer. Ideeën en verbeterpunten van de medewerkers zelf als streefdoelen. Ook dat we allemaal het boek mee naar huis kregen was erg leuk.

Het programma zat goed in elkaar. Was zodanig boeiend dat ik er de gehele tijd met mijn aandacht bij bleef.

Er werd regelmatig een “praktijkvoorbeeld” gegeven;
De wijze van presenteren zorgt ervoor dat je aandacht niet afdwaalt.

De voorbeelden en de dosis humor

————————————————————————-

[29] Evaluatie van de Anti-klaag Workshop inclusief Denktanken met Breinkracht© bij Facilities, Maintenance & Engineering (FM&E) van Janssen Biologics in Leiden:

Deze workshop werd als geheel beoordeeld met een 8,2
(Algemeen 8,1 | Inhoud 7,9 | Docent 8,5)

Workshop Denktanken met Breinkracht - Brochure - Voorpagina JPEGEen greep uit de reacties:

Super! | Hilarisch en ook leerzaam | Geweldig | Biedt je nieuwe inzichten | Inspirerend | Zeer geslaagd

Gij hebt den nagel op ’t hooft geslaegen.

Leuk, weer eens wat anders en zeker van toepassing op ons
Leuk en vooral toepasbaar en herkenbaar in je naaste omgeving. Zowel tijdens werk en thuis

Leerzaam om even weer de spiegel voor je zelf te houden
Het was een leuke sessie om ons te realiseren dat we beter met andere mentaliteit kunnen werken.

BlijvendBeklijven Solo_Bart_1a_SH_Compr Foto Peter Kasbergen br-bb-0275-Edit (427x640)Het is een luchtige manier om een serieus onderwerp ter sprake te brengen.
Door de luchtige aanpak is het ook aan de lunchtafel een dankbaar onderwerp van gesprek.

Ik denk dat het heel erg nuttig was; er wordt veel te veel geklaagd zonder dat mensen bewust zijn van de gevolgen.
Goede interactieve sessie waarbij je als medewerker de mogelijkheid werd geboden om input te leveren voor het verbeteren van de situatie.

Leuke om een gastspreker in te zetten.
Zeer hoge betrokkenheid van het publiek.
Fantastische presentatie met mogelijkheid tot zelf-reflectie.
Leerzaam en zo gepresenteerd dat de aandacht werd vastgehouden.

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

Ga terug naar boven.

[28] Evaluatie van de Workshop Het Perfecte Project inclusief Denktanken met Breinkracht© bij iSense ICT Professionals in Gouda:

Deze workshop werd als geheel beoordeeld met een 8,2

Wat vond je het meest waardevol aan de workshop?

Ideeën die je filtert om in de praktijk te brengen, voornamelijk prikkelen van anderen.
Het blijven nadenken over groepswerking, aansporen tot creativiteit.

Uitleg en bevlogenheid [van] Bart, inhoudelijk goed vatbaar.
Kleine tips om in de dagelijkse werkzaamheden te gebruiken.
Energie, humor en twee eye-openers, geeft weer [een] ander gezichtspunt.

Bart Flos Portret1Wat vond je van de spreker?

Top! Prima combinatie van informatie en humor.
Inhoudelijk, inspirerend, sprankelend, stimulerend, bevlogen.
Top, energiek, No Bullshit!
Lekker dynamisch, boeiend en bindend, duidelijk, snel en humoristisch.
Geweldig, één bonk energie, snel schakelen.

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[27] De 12e Anti-klaag Workshop bij het IFBD (Instititute For Business Development) in Belgie deed het weer fantastisch met een gemiddelde score van 8,4: 

Algemeen
Globale kwaliteit: 8,3 | Praktijkgerichtheid: 8,2 | Bruikbaarheid: 8,3

Documentatie
Inhoud: volledig, duidelijk, bruikbaar: 8,7

Effectiviteit
Stelt de opleiding u in staat het geleerde toe te passen: 8,3

Docent
Stijl: presentatie, empathie, dialoog: 8,7
Duidelijkheid en beheersing van de materie: 9,0
Algemene houding: 8,7

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[26] Evaluatie van de Anti-klaag Workshop gecombineerd met Veranderen voor Gevorderden voor de Volvo Group in Gent (B):

Deze middagworkshop werd als geheel beoordeeld met een 8,0
(Algemeen 8,0 | Inhoud 8,0 | Docent 8,0)

Bart Flos Portret2Omschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

Het was een inspirerende presentatie met vele knipogen naar het echte leven en verwijzingen naar wat we dagelijks op de werkvloer meemaken.
Interessante en bruikbare info gebracht op een aangename en herkenbare manier.
Een ernstig en belangrijk thema omvat in een energieke en humoristische presentatie.

Wat vond je de sterke punten uit het programma?

Uit het leven gegrepen, herkenbaar, aanreiken van mogelijke oplossingen (tips en tricks).
Een eye-opener was zeker om de soorten klagen opgedeeld te zien van normaal, toelaatbaar tot niet toelaatbaar, en daarnaast de spiegeling te zien van wat nodig is.
Humor, herkenbare voorbeelden, de presentator.

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

Ga terug naar boven.

[25] Evaluatie van de Anti-klaag Workshop voor het Vrouwennetwerk FORCE van Janssen Biologics in Leiden:

Deze presentatie werd als geheel beoordeeld met een 8,2
(Algemeen 8,1 | Inhoud 7,9 | Docent 8,5)

Omschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

Het anti-klaagboek - Front cover JPEGEnergiek, leerzaam, stof om na te denken.
Interessant en vermakelijk.
Het was een leuke en amusante presentatie die mij op sommige punten aan het denken heeft gezet.

Wat vond je de sterke punten uit het programma?

Waarom we klagen en dat je het heel makkelijk kan beïnvloeden.
Cabaret-achtige manier past prima bij het onderwerp.
De informele benadering van het onderwerp en ook dat er kennis achter zit.

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[24] Evaluatie van de Anti-klaag Workshop gecombineerd met SamenWerken/Ketendenken (inclusief de DebuutMinuut© en Denktanken met Breinkracht© ) op het Campus Event van Johnson & Johnson bij Janssen-Cilag in Tilburg: 

Deze middagworkshop werd als geheel beoordeeld met een 8,1
(Algemeen 8,0 | Inhoud 8,1 | Docent 8,3)

Omschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

Zeer inspirerend, enthousiasmerend en praktisch
Interactief, ik zat helemaal ‘in’ de training
Bijzonder inspirerend gebracht op een ongedwongen manier

Nuttig om positieve sfeer te scheppen
Product Portfolio2 - Voorpagina JPEG - (c) Bart Flos VeranderadviesVerfrissend en geeft energie | Ontspannend en vernieuwend
Plezierige presentatie, belangrijke thema

Ik heb het als zeer stimulerend ervaren; geen hoogdravende theorieën maar basisaspecten
Energiek, de snelheid bleef er tot het einde goed in

Wat vond je de sterke punten uit het programma?

Het simpel vertalen en communiceren van complexe zaken helpt het doel
Vlotte en goede boodschap, concreet bruikbaar, leuk. 
De praktische uitwerking van de ideeën

Enthousiasme, humor, praktijkvoorbeelden
Terugbrengen naar de kern
Leerzaam en herkenbaar: klagen is besmettelijk

Actief en interactief | Korte boodschap, helder
De activerende, toepasbare opdrachten | Goede interactie met de zaal

Boeiend, to the point, meeslepend
Doeltreffend, de voorbeelden gebruikt zijn aansprekend, direct in de praktijk toepasbaar 

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

Anti-klaagboek Zadkine2 14-2-2011_180_compr2————————————————————————-

[23] De eerste Workshop Het Perfecte Project bij het IFBD (Instititute For Business Development) in Belgie heeft een hele fijne start gemaakt met een gemiddelde score van 8,4: 

Algemeen
Globale kwaliteit: 8,0 | Praktijkgerichtheid: 8,1 | Bruikbaarheid: 7,9

Documentatie
Inhoud: volledig, duidelijk, bruikbaar: 8,5

Tempo
Verdeling van de beschikbare tijd: 8,4

Effectiviteit
Stelt de opleiding u in staat het geleerde toe te passen: 8,1

Docent
Stijl: presentatie, empathie, dialoog: 9,3
Duidelijkheid en beheersing van de materie: 9,3
Algemene houding: 9,1

Het perfecte project - front coverEnthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

Ga terug naar boven.

[22] Ook in Vlaanderen is de Anti-klaag Workshop ongekend succesvol! Inmiddels al meer dan 200 Vlaamse managers getraind in 11 workshops van het IFBD (Institute For Business Development). 

Dit is wat ze er over het geheel van vinden in België:

Algemeen
Globale kwaliteit: 8,1 | Praktijkgerichtheid: 8,1 | Bruikbaarheid: 8,0

Effectiviteit
Stelt de opleiding u in staat het geleerde toe te passen: 8,0

Documentatie
Inhoud: volledig, duidelijk, bruikbaar: 8,2

Docent
Stijl | Presentatie, empathie, dialoog: 8,6
Algemene houding: 8,7
Duidelijkheid en beheersing van de materie: 9,0

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[21] Evaluatie van twee gelijkwaardige presentaties Anti-klagen – ‘Eerste hulp bij zeuren en zaniken’ op de Huisartsbeurs – Jaarbeurs Utrecht

De twee presentaties werden als geheel beoordeeld met een 8,2
(Inhoud 7,8 | Presentatie 8,9 | Docent 8,8 | Programma 7,9)

Opzwepend en cabaresque | Actief en verrassend
Het geeft inzicht in klaaggedrag en hoe je hiermee om kunt gaan
Beter dan verwacht; heel leuk gebracht, inspirerend, zet aan tot nadenken
Complimenten! | Leuke, enthousiaste docent

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[20] Evaluatie van drie gelijkwaardige workshops  ‘De kracht van Anti-klagen’ gecombineerd met ‘Veranderen voor Gevorderden’ voor het voltallige personeel van DHL Freight Benelux in Tiel:Anti-klaagboek Zadkine1 14-2-2011_174_compr2

Deze middagworkshop werd als geheel beoordeeld met een 8,2

(Algemeen 8,1 | Inhoud 7,9 | Docent 8,7)

Omschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

‘Een ‘ogen openende’ cursus met een cabaret tint’

Erg positief met veel energie en humor

Krachtig en verrassend | Leerzaam | Inspirerend | Herkenbaar | Kort maar krachtig
Komisch | Prima | Confronterend | Interessant | Levendig
Heel leuk | Positief | Duidelijk | Energiek

Wat vond je de sterke punten uit het programma?

De punten die met een lach verteld worden maar wel keihard binnenkomen

De humor | De duidelijke voorbeelden | De duidelijke uitleg | Het was nooit saai
Kwaliteit, humor en scherpte | Interactief | Praktijkgericht |
De snelheid en het enthousiasme | De b
ordpresentatie | Interactief en leerzaam
De voorbeelden en anekdotes | Goede tips

Mensen betrekken in de discussie
De voorbeelden bespreekbaar maken (spiegeltje, spiegeltje…)
Een presentatie die je constant blijft boeien
De dagelijkse toepasbaarheid; je kan er wat mee
Beide kanten van het verhaal laten zien

Je houdt je aan je beloftes!

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

Ga terug naar boven.

[19] Evaluatie van de presentatie ‘De kracht van Anti-klagen’ voor de Vereniging Vlaamse Jeugddiensten te Antwerpen (B):

Anti-klaagboek Zadkine3 14-2-2011_184_Compr2Deze presentatie werd als geheel beoordeeld met een 8,3
(Algemeen 8,3 | Inhoud 8,0 | Docent 8,7)

Omschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

 Amusant & interessant | Fris, toepasbaar en herkenbaar | Plezierig en leerzaam
Onderhoudend | Inspirerend en opbeurend | Vlot, entertainend en leerrijk
Een levendige vertoning doch met inhoud | Doet nadenken
Tof en spontaan gegeven | Positieve vibe | Boeiend en energetisch

‘Zeer leerrijk en ontzettend veel boeiender dan verwacht’

Wat vond je de sterke punten uit het programma:

Praktisch toepasbaar | De tips & trucs | Aanstekelijk gebracht | Humor, herkenbare situaties, afwisseling, interactief | De energie van de spreker

Goede mix  entertainment en nuttige tips | Ludieke presentatie
De dynamiek en de opbouw van de sessie | Enthousiaste presentatie

‘Ik heb me persoonlijk geamuseerd’

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[18] Evaluatie van de workshop ‘De kracht van Anti-klagen’ gecombineerd met ‘Veranderen voor Gevorderden’ voor management en bestuur van de Adelante Zorggroep te Hoensbroek:

BlijvendBeklijven Solo_Bart_3a_SH_Compr Foto Peter Kasbergen br-bb-0273-Edit (640x427)Deze middagworkshop werd als geheel beoordeeld met een 7,9
(Algemeen 7,9 | Inhoud 7,8 | Docent 8,0)

Omschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

Praktisch, dynamisch en interactief | Boeiend, snel en inspirerend | Overzichtelijk en goed opgebouwd | Energiek | Aanzettend tot nadenken | Doel gerealiseerd | Prikkelend
Snel, drive met eye-openers | Anders

De verwachting was hoog maar er is aan voldaan | Spiegelend en boeiend | Humor!
Duidelijk en leerzaam | Beknopt, energiek, duidelijk | Cool!
Nodigt uit om er ook écht iets mee te doen

Wat vond je de sterke punten uit het programma:

‘De opbouw, toonzetting, sfeer, betrokkenheid, klasse voorbereiding, kennis van Adelante’

‘Laten stilstaan bij het ingebakken gedrag en impact ervan, vervolgens laten zien hoe simpel het anders kan’

‘Duidelijk maken dat je binnen de organisatie in korte tijd goede dingen kan bedenken’

De groep het werk laten doen | Goede attitude, voldoende concreet
Geen audiovisuele ondersteuning | Praktische bruikbaarheid
De ‘Power Eenvoud’ van de boodschap
De samenvattingen en herhalingen, de ‘los uit de hand’-dynamiek

Levendig verteld en herkenbaar | Veel energie, voldoende inbreng van de groep
Simpel, makkelijk toepasbaar, actueel
Praktisch ingevuld, tips en trucs om morgen meteen te gebruiken
Leidt tot concrete voorstellen | Heldere boodschap | Actief betrekken van de mensen

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[17] Evaluatie van twee Anti-klaag Workshops bij Ro!Entree in Rotterdam voor in totaal 150 herintreders in de arbeidsmarkt:

BlijvendBeklijven Solo_Bart_1a_SH_Compr Foto Peter Kasbergen br-bb-0275-Edit (427x640)Beide workshops werden als geheel beoordeeld met een 8,1
(Algemeen 8,1 | Inhoud 8,0 | Docent 8,4)

Omschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

‘Geanimeerd, oorspronkelijk en vrolijk’
‘Mooie manier om [je] bewust te worden van je eigen verantwoordelijkheid’
‘Erg herkenbaar en makkelijk toepasbaar’

‘We hebben allemaal gelachen’
‘Vloeiend en boeiend’
‘Het was een eye-opener’

Wat vond je de sterke punten uit het programma:

‘Informatie combineren met comedy is een goede manier om mensen geboeid te houden’
‘Rimpels creëren in het wateroppervlak + zelfbewustwording’
‘Humor, vaart, veel voorbeelden, enthousiasme en passie’

‘Herkenning: ik heb veel geleerd en ga dit ook toepassen bij familie en vrienden’
‘De positieve energie en de onderbouwing met praktijkvoorbeelden’

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

Ga terug naar boven.

[16] Evaluatie van twee Anti-klaag Workshops bij Achmea in Tilburg:

De workshops als geheel werden door de deelnemers beoordeeld met een 8,4
(Algemeen 8,4 | Inhoud 8,3 | Docent 8,6).

Anti-klaagboek Zadkine1 14-2-2011_174_compr2‘Ontzettend leuk! Bijna een theaterervaring waarbij ik geamuseerd wordt door een cabaretier’ 

‘Positief en een bonk energie kreeg ik ervan!’

‘Een heel herkenbaar en actueel onderwerp, soms confronterend en heel boeiend’

‘Mijn aandacht is geen moment verslapt; het was absoluut niet saai’

‘Leuk en leerzame dag. Energieke, grappige docent die de groep van begin tot einde geboeid hield. Complimenten!’

‘Vond het super leuk om mee te maken. Ik weet zeker dat een hoop collega’s van mij hierbij hadden moeten zijn’ 

‘Vond het een inspirerend verhaal. Tot het eind bleef het boeiend!’

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[15] Evaluatie van de Anti-klaag Workshop bij Avnet in Eindhoven:

De workshop werd als geheel door de deelnemers beoordeeld met een 8,2
(Algemeen 8,3 | Inhoud 8,2 | Docent 8,2).

Anti-klaagboek Zadkine2 14-2-2011_180_compr2‘Een energieke | goede | leuke | prettige | snelle | gezellige | luchtige | duidelijke | zinvolle | positieve | interactieve | interessante | leerzame training die handvatten voor de praktijk geeft’

‘We verder veel zelf aan het denken gezet | Veel om over na te denken’

‘Sterke punten waren de luchtigheid waarmee gepresenteerd werd; dat zorgt dat de aandacht er goed bij blijft’

‘Erg positief; ik had het niet willen missen’

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[14] Evaluatie van de Anti-klaag Workshop van een halve dag bij Benteler in Gent (B):

De groep beoordeelde de workshop als geheel met een 8,3 en de docent met een 9,1

Werkdocumenten: 8,5 | Algemene indruk: 8,6 | Presentatie (interessant/gevarieerd):  9,0

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[13] Evaluatie van twee Anti-sleur Workshops en een plenaire presentatie ‘De kracht van anti-klagen’ op de TRIO-dag | Symposium voor huisartsen, doktersassistentes en praktijkondersteuners:

De plenaire presentatie ‘De kracht van Anti-klagen’ werd gewaardeerd op een 9,0 

De Anti-sleur workshops (‘hoe ga je om met de sleurstress van een onbalans tussen werk en prive?’) werden gewaardeerd op een 9,4 

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

Ga terug naar boven.

[12] Evaluatie van de twee-daagse workshop ‘Veranderen voor Gevorderden’ voor de afdeling Projectmanagement van Simac ICT:

De workshop als geheel werd door deelnemers gewaardeerd op een 8,4 

Auteur Bart Flos (2) - Het anti-klaagboekOmschrijf in één zin hoe je de workshop hebt ervaren:

Zeer zinvolle besteding van twee dagen, veel food-for-thought gecombineerd met concrete uitkomsten.

Nuttig om vast te stellen waar je als persoon staat en middelen / soft skills kunt toepassen om te verbeteren.

Sneltrein van inspirerende onderwerpen welke leerzaam waren.

Wat vond je de sterke punten uit het programma?

Prima presentator. Breed scala aan onderwerpen. Sociale interactie tussen de [deelnemers] onderling.

De wijze van presenteren: snel, scherp maar vooral op alle onderwerpen zeer helder en duidelijk. De zelfreflectie.

De terugvertaling van de stof naar [een] concrete spiegel voor jezelf. Confronterend op een opbouwende manier.

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[11] Evaluatie van de Anti-klaag Workshop in het kader van het Leadership Development Program van  iSense ICT Professionals in Gouda:

De workshop als geheel werd door deelnemers gewaardeerd op een 8,8 

Nut, kwaliteit, toepasbaarheid, tijdsindeling, vakbekwaamheid en interactiviteit werden gemiddeld genomen gewaardeerd op een 9,2 

Over de spreker:

Voorbeelden top, energie aanstekelijk | Goede mix tussen theorie en praktijk
Zeer pakkend, weet goed de aandacht te behouden | Prima, ga hem aanbevelen
Uitstekend! | Positieve vent

 Bart Flos Portret2Waarom zou je deze workshop aanraden?

 In relatief weinig tijd veel positiviteit en energie aangereikt gekregen

Goede en scherpe spreker, goede inhoud | Breed toepasbaar voor klagen en anti-klagen

Leuk, herkenbaar en leerzaam | Enthousiasme, praktisch en met eyeopeners

Het zet je aan het denken | Bruikbaar voor het werk en in het dagelijks leven 

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[10] Evaluatie-scores van de Anti-klaag Workshop bij het Institute for Business Development (IFBD) in Gent (B):

“De laatste drie Anti-klaag workshops behaalden ieder een totaalscore van 8,9. De docent scoorde daarbij een 9,4. Globale kwaliteit, praktijkgerichtheid en bruikbaarheid scoorden een 8,9

Inmiddels zijn er 135 Vlaamse managers getraind en scoort de Anti-klaag Workshop een totaalgemiddelde van 8,3. De docent krijgt daarbij overall een 8,8“.

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier! 

————————————————————————-

Ga terug naar boven.

[9] De mail met de resultaten van de evaluaties van de presentatie ‘De Kracht van Anti-klagen’ op het Nationaal POH-congres [in de zaal meer dan 300 praktijkondersteuners in de zorg] van 2013:

“Beste Bart, 

Hierbij doe ik graag de evaluatie toekomen […]: 

Jouw lezing is gemiddeld beoordeeld met een 9,3
Het congres in het algemeen is beoordeeld met een 8,3.  

Hartelijk dank nog voor jouw medewerking!  

Met vriendelijke groet,
Wendy van Dijk 
Projectassistent Health Investment Utrecht”

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier! 

————————————————————————-

[8] Een greep uit de reacties van de presentatie/training Anti-klagen bij de ABN/AMRO Afdeling HR-in (met een gemiddelde score van 8,2):

“Pakkend, alsof ik bij Youp van ’t Hek in de zaal zat”

“Inspirerend, vrolijk, ontspannend”

“Door humor geconfronteerd en inzicht gekregen”

“Leuk, inspirerend en heeft mij weer van wat zaken bewust gemaakt”

“Een positieve opkikker”

“Humoristisch, herkenbaar en handige handvatten hoe anti-klagen te stimuleren”

“Energiek en confronterend”

“Het was leuk, verfrissend, interessant en zeer herkenbaar”

“Je hebt me anderhalf uur geboeid”

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier! 

————————————————————————-

[7] Een greep uit de reacties van de afsluitende presentatie Anti-klagen op het Jaarcongres Praktijkondersteuning in de Jaarbeurs in Utrecht (met een gemiddelde score van 8,1)

Omschrijf in één zin hoe je de presentatie/training hebt ervaren:

Geweldig!! | Een verademing | Verrassend! | Zéér inspirerend! | Een eye-opener! | Een positiviteits-’boost’

“Ik ben met een positief ingesteld humeur de deur uitgelopen”

“Herkenbaar en goed toe te passen in het dagelijkse leven”

“Wervelend, goede voorbeelden, ging positief naar huis en ook als ik eraan terug denk, voel ik het positivisme”

“Verfrissend en geeft stof tot nadenken”

“Erg boeiend, onwijs leuk verteld”

“[Z]eer prettig. We begonnen de dag in een koude zaal met elektronica die niet goed werkte dus iedereen begon te klagen en te mopperen. Ik denk dat als [Bart] de dag gestart was dat we er dan anders in hadden staan”

Wat vond je de sterke punten uit het programma?

“Vol met praktische voorbeelden m.b.t. de praktijk zowel professioneel als privé”

“De snelheid en herkenbare voorbeelden uit de praktijk, inspelen op wat er leeft in de zaal”

“Opbouw presentatie, het effect van positief benaderen, het relativerend vermogen”

“Voorbeelden zijn vooral blijven hangen”

“Het belangrijkste wordt kort gehouden en daardoor door mij onthouden”

“Serieuze boodschap met humor gebracht”

“Het gemak waarmee Bart de presentatie deed, de snelheid, [zijn] enthousiasme, het positieve verhaal”

“Het interactieve deel; […] denk vaak dagelijks terug aan deze presentatie”

“Komische presentatie, to the point, werken met voorbeelden, interactie [met] publiek”

“De snelheid en de humor waarmee [Bart] ons een spiegel voorhield”

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier! 

————————————————————————-

Ga terug naar boven.

[6] Een greep uit de reacties van de presentatie/training Anti-klagen bij MKB Duiven (met een gemiddelde score van 8,3)

“Het was alsof je een spiegel kreeg voorgeschoteld, heel herkenbaar”

“Open, ruimte voor elkaar, interactie, tips en handvaten”

“Van de eerste tot de laatste minuut ben ik geboeid geweest door je verhaal, de snelheid, de herkenbare voorbeelden en de humor waarmee alles aan elkaar zat!”

“Het was een geweldige training; veel eye-openers”

“[Sterk was] het betrekken van de toehoorders bij het verhaal en de ondersteuning […] met […] duidelijke voorbeelden, die heel herkenbaar zijn”

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier!

————————————————————————-

[5] Een greep uit de reacties uit het Anti-klaagseminar van DenkProducties met Bart Flos en Jan van Setten (met een gemiddelde score van 8,5):

(Het Anti-klaagseminar is op een 7e plaats geeindigd in de Top-10 Beste Seminars van DenkProducties in 2011)

“Ik heb veel meer invloed dan gedacht”

“Heel inspirerend en enthousiasmerend! Food for thoughts and action”

“Ik heb een geweldige dag gehad met vele eyeopeners”

“Wat een energie…aanstekelijk!”

“Op zeer enthousiaste wijze gepresenteerd met veel humor. Veel tips & tricks geleerd, inspiratie opgedaan”

“Alles mbt klagen en omgaan hiermee wordt doorlopen, met vaak logische opbouw”

“Ik vond het geweldig inspirerend”

“Een prikkelende bijeenkomst met 1000 gedachten. Waardoor ik zin heb om naar mijn man en kinderen en maandag naar mijn werk te gaan…”

“Zinvol confronterend”

“Humor en relativeringsvermogen zijn echte competenties om te ontwikkelen”

“Leerzame positieve dag”

“[Sterke punten waren] de afwisseling van presentaties, filmpjes, testjes enz. Waardoor je geboeid blijft”

“Inspirerende inkijk in fundamenten achter gedrag”

“M’n kern rakend”

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier! 

————————————————————————-

[4] Dagvoorzitterschap op de RB-dag van de Brandweer Hollands Midden:

“Bart is bij ons dagvoorzitter geweest en heeft daarbij twee mini-workshops gegeven over veranderen en anti-klagen. Op basis van zijn ervaringen had hij nog een aantal goede tips, die het programma hebben verbeterd.

Wij hadden een zeer gevarieerd publiek, waarbij het Bart is gelukt het voor iedereen begrijpelijk te maken en boeiend te houden. Het was een energieke en afwisselende dag, die dankzij Bart is omgevlogen en tot een succes is gebracht. En als er iemand nog eens klaagt binnen onze organisatie, vragen we gewoon even hoe het met de koi-karpers is”.

Josine Smit | Senior Specialist Risicobeheersing
Directie Risicobeheersing | Alphen a/d Rijn
Afdeling EVM | Brandweer Hollands Midden | Leiden

————————————————————————-

Ga terug naar boven.

[3] Dagvoorzitterschap Euromaster:

“Bart was dagvoorzitter op de Euromaster Kickoff 2012 in Houten. Bart’s dagvoorzitterschap werd uitstekend beoordeeld. Men vond hem professioneel, sympathiek en de manier waarop hij door de zaal rende met de microfoon werd zeer gewaardeerd. Hij stimuleerde de mensen echt om te reageren, haalde drempelvrees weg”.

Lyanne Wennekendonk

Executive Assistant
Euromaster Bandenservice BV

Enthousiast geworden? Meer weten? Klik hier! 

————————————————————————-

[2] Presentaties/trainingen in het UMC Groningen:

“Ik heb Bart Flos tijdens zijn presentaties/trainingen ervaren als een inspirator en een enthousiaste motivator.  Met zijn anti-klaagboek heeft hij een goed en prikkelend verhaal neergezet. Je kunt Bart beschrijven maar eigenlijk is het veel beter hem mee te maken”.

Gerard Nijhuis
Hoofdverpleegkundige Afdeling Neonatologie
UMC Groningen

“Bart Flos hebben we vier maal mogen laten spreken op een teamdag van de afdeling Neonatologie van het UMCG. Via twitter heb ik Bart leren kennen als een positief persoon. Hij is een enthousiast schrijver en een inspirator met humor.

Met zijn ‘’old skool’’performance op de flip-over doet hij niets onder voor de mooiste PowerPoint presentaties. Zijn boodschap is indringend en prikkelend. Met het lesmateriaal hopen we praktisch invulling te geven aan de knelpunten die we ervaren op de afdeling en ik hoop dat Bart’s ‘gele boek’ nog lang over onze afdeling zal gaan”.

Marjolein Pastink
Regieverpleegkundige/teamleider Afdeling Neonatologie
UMC Groningen

————————————————————————-

[1] Enthousiaste reacties op de anti-klaagpresentatie voor 500 docenten op de Zadkine Onderwijsconferentie in De Doelen in Rotterdam:

“Ik heb genoten van je [interactieve] sessie. Geweldig hoe jij het verhaal gebracht hebt. Ik heb er veel van opgestoken, zeker de zelfreflectie! Toch knap van je dat je de mensen in beweging kreeg om de polonaise te gaan lopen, zeker de westerlingen”.

“Ik heb enorm gelachen tijdens je voorstelling […]. Wat een herkenbaarheid! Leuk om samen met collega’s weer even [alert] te zijn op klagen. We hebben het er nog regelmatig over op de werkvloer”.

“Met veel positieve energie heb ik de “voorstelling” verlaten! Dit had voornamelijk te maken met de positieve schwung die jij mij (en de zaal) mee gaf, door een hele andere manier van kijken. Door deze positieve kijk, anti-klagend, kan de samenwerking tussen medewerkers veel optimaler/leuker worden. Iedereen zou deze “voorstelling” moeten zien om een soort mindset te realiseren. Succes in de toekomst”.

“Ik ben enorm geïnspireerd geraakt door je workshop, ik heb al e.e.a. toegepast. Ik wil niet meer meegaan met categorie 3-klagers, over iets positiefs beginnen is een mooie methode en helpt de klager en mij!”

“Ik heb genoten van de presentatie. Ik hou van humor en positiviteit. Het is een feest van herkenning. Natuurlijk de herkenning van je medemens en nooit van je zelf :)”

“Ik vond de voorstelling leuk, fris en vrolijk en ik merk bij mezelf dat ik nu eerder een complimentje als reactie geef, waar ik voorheen met een bedankje volstond. Ga zo door, want jij maakt mensen blijer en vrolijker”.

“Ik heb me erg geamuseerd en het is ook heel herkenbaar”.

“Jouw presentatie van die dag was ondanks het feit dat het over klagen ging, de enige waar nog iets te lachen viel en waar het in een ontspannen sfeer over een serieus onderwerp ging. Ongelooflijk dat je de tent, vol met docenten nota bene!,  aan het hossen hebt gekregen”.

“Ik was bij de workshop en het was waanzinnig lachwekkend 🙂 Naast de polonaise die ik heb gelopen, gaf het mij een verfrissende blik op ‘klagen’. Wie? Wat? en waarom mensen klagen? Als je hierover meer wil weten of gewoon even wil lachen, dan is het boek of deze workshop een aanrader”.

————————————————————————-

Ga terug naar home